tiistai 21. helmikuuta 2023

KIINNOSTUS KIELEEN JA KASVEIHIN

Sisältää linkin Leikiten Oy:n sivuille.


Mikä yhdistää seuraavia kasveja: sananjalka, pionit ’Pillow Talk’ ja ’Do Tell’, tiibetinkoirankieli, tarhajuoru ja valeangervo? Hoksasit varmaan, että niiden nimet viittaavat jollakin tavalla kommunikointiin. Se on minulle tärkeää.

Pioni ’Do Tell’. Kerro toki.

Pidän sanoista ja eri tavoista kommunikoida kielen avulla tai ilman kieltä. Sanat ja nimet kiehtovat minua niin paljon, että nuorena minun piti matkustaa Kuala Lumpuriin ihan vain sen takia, että sillä oli niin hauska nimi.

Kirjaan tarkasti ylös kaikki puutarhaani istutettujen kasvien nimet ja lajikkeet. Voisin istuttaa puutarhaani kasveja pelkästään niiden nimien vuoksi. Olisi aika hauska muistella, että olikos tämä se röyhyvihvilä vai isoräpelö. Nukkajäkkärä minulla jo onkin. Kirjosorsimo voisi olla hauska. Kitkiessänikin haluan aina tietää, minkä nimisiä rikkoja nyhdän ylös. Nautin lintujen laulusta, mutta minua häiritsee, kun en tiedä monenkaan linnun nimeä.

Villanukkajäkkärä 

Olen kiinnostunut myös eläinten kommunikoinnista sekä ihmisten ja lemmikkieläinten välisestä vuorovaikutuksesta. Minua kiehtovat jutut viittovasta Koko-gorillasta, Raamatun kertomus puhuvasta aasista sekä videot puhuvista papukaijoista. Voisin isona alkaa eläinten ja ihmisten välisen kommunikoinnin tutkijaksi. Paha vain, kun en näytä kasvavan tämän isommaksi, suunta on paremminkin kutistumaan päin.

Minua kiinnostaa niin eläinten kuin kasvienkin keskinäinen kommunikointi. Niistähän on jo tutkimuksiakin. Kasvien kommunikoinnista olen kirjoittanut jutussa nimellä Kasvien mieli.

Miten mielenkiintoista olisikaan tietää, miten muurahainen viestittää toiselle, että nyt lähdetään raahaamaan tätä saalista yhdessä tuonne suuntaan. Tai kuka muurahaisista päättää ja kenen kanssa, minne tehdään uusi pesä menetetyn tilalle. Myrmekologit ovat saaneet selville, että muurahaiset kommunikoivat toistensa kanssa hajujen, värinän, kosketuksen tai äänien avulla sekä näiden kaikkien yhdistelmillä. Väittelevätköhän ne koskaan?

Kuka muurahaisista keksikään asettua taloksi hopeatoppojen juurelle ja sai toisetkin innostumaan asiasta?

Olen aina ollut kiinnostunut lapsista ja lasten jutuista. Siksi hakeuduin ammattiini puheterapeutiksi. Työskennellessäni puheterapeuttina lasten kanssa kärsin siitä, että pystyin auttamaan vain pientä osaa apua tarvitsevista lapsista. Monilla oli suuria kielellisiä vaikeuksia ja he tarvitsivat paljon tukea. Ryhdyin suunnittelemaan materiaalia lasten kielenkehityksen tueksi. Nyt olen onnellinen, että pystyn auttamaan omalta osaltani hyvin monia lapsia, vaikka en enää itse toimikaan terapiatyössä. Voit kurkata täältä, mitä olen tehnyt viimeiset kaksikymmentäneljä vuotta ja teen edelleen.

Elämä on ihmeellistä. Luontaiset kiinnostuksen kohteet kietoutuvat mielenkiintoiseksi kokonaisuudeksi. Työ ja harrastukset täydentävät toisiaan. Arvaat armaan, missä syntyvät parhaat ideat työhön. Puutarhassa ja lenkillä tietenkin. Ja mihin on parasta mennä lataamaan akkujaan työn jälkeen? Puutarhaanpa hyvinkin.

Tiibetinkoirankieli

Olisi hauska kuulla, katsotko sinäkin puutarhaasi ammattisi ja/tai kiinnostuksenkohteittesi lasien läpi.

4 kommenttia:

  1. Minä en tiedä puoliakaan esimerkiksi yli kolmenkymmenen pionieni lajikenimeä ja ei se minua haittaa . Lintujen tunnistaminen äänen perusteella on mielenkiintoista tunnistan niitä joitakin ja lisää opiskelen . Halaan myös puita usein ja silitän niiden oksia puutarhassa ollessa ja sanon joskus niille jotain . Tämä on minun kommunikointia luonnon ja puutarhani kanssa .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ihmiset ovat kyllä tosi erilaisia ja sehän on pelkästään hyvä. 😊 Minua harmittaa jo muutaman kasvin lajikenimen häviäminen. Sellaistakin on sattunut, vaikka tarkkana yritän nimien suhteen olla.

      Olisi niin kiva osata tunnistaa lintujen lauluja, mutta ne melodiat eivät vain jää minun mieleeni. Kaikki kuulostavat niin erilaisilta ja vaikeilta. 😊 Joskus olen tullut sisälle ottamaan selvää mikä lintu äsken ulkona lauloi, mutta sisällä en enää muista sitä sävelmää. ☹

      Poista