lauantai 6. huhtikuuta 2024

KOTTIKÄRRYILLÄ PUUTARHAN YMPÄRI Maaliskuussa

Maaliskuun 1. päivä

Olen vaihtanut kanalaan vedet, siivonnut kikkareet ja täyttänyt rehuastiat. Olen tarjonnut Lillille ja Lyydialle rehua astiasta, sillä orrelle tarjoiltuna se on niin paljon parempaa. Ehkä viivyttelen, kun Floora alkaa kaakattaa niin, että meteli kuuluu varmaan naapuriin asti. Hetken ehdin toivoa ymmärtäväni kanojen kieltä, mutta pian hoksaan, että ymmärränhän minä. Otan pienen kattilan käteeni, jolloin Floora hiljenee. Se asettuu seisomaan vakiopaikalleen kynnykselle ja seuraa katseellaan, kun laitan kauraa kattilaan. Onnellisena se jää valitsemaan parhaita jyviä kattilasta.


Maaliskuun 10. päivä

Marras-joulukuussa sitä aina kuvittelee, että maaliskuu on pelkkää päivänpaistetta ja hankien kimallusta. Punaposkiset lapset laskevat mäkeä aamusta iltaan ja linnut laulavat.


Ei se sitten olekaan ihan niin. Tällä kertaa maaliskuun alku oli pilvinen ja jäinen. Tänään onneksi paistaa aurinko ja houkuttelee minut liukastelemaan ulos. Loska on jäätynyt syviksi uriksi ja kookkaiksi möykyiksi. Hanget ovat madaltuneet ja puutarhassa puiden alustat sulaneet. Puutarha näyttää rähjäiseltä, mutta hanget kimaltavat ja linnut livertävät.


Maaliskuun 15. päivä

Silmäilen vanhoja puutarhalehtiä. Tuntuu, että olen pahasti tippunut kärryiltä. Puutarhani ja minä olemme vanhanaikaisia. Nykytrendit ovat ajaneet ohitseni. Pitäisi olla risuaita ja rehottava nurmikko. Ja minä olen istuttanut kukkani omien mieltymysteni mukaan, enkä ole kysynyt perhosilta yhtään mitään. Voikukat ja nokkoset olen kitkenyt surutta. Puutarhan pitäisi olla dynaaminen ja minun hiiliviisas puutarhuri. Siis mitä?

Ahdistun, kunnes huomaan, että tässähän on vain kyse samasta asiasta kuin joskus alaluokilla. Kun opettaja torui koko luokkaa muutaman oppilaan huonon käytöksen takia, minä kilttinä tyttönä yritin olla vielä kiltimpi ja tunnollisempi. Ja ne huligaanit, joita asia oikeasti koski, eivät välittäneet moitteista tuon taivaallista.

Oikeasti olen vieläkin se kiltti ja tunnollinen koulutyttö. Kompostoin, käytän ainoastaan luonnonlannoitteita, pilkon perennanvarret takaisin penkkiin, istutan kerroksellista monimuotoista kasvillisuutta ja perhosille riittää kasveja. Pörriäisiä on niin paljon, ettei joillekin alueille ole astumista tiettyinä aikoina. Pieni nurmikko tosin on siisti, mutta sen vastapainoksi meillä on iso niitty. Rikkakasveja riittää, tahdoin tai en. Ojanpientareilla kasvaa luonnonkasveja ja itse asiassa suuri osa tontista on luonnontilaista metsää.

Hetken juttuja lueskeltuani tajuan, että minähän olen jo hiilitarhuri. En vain ole tehnyt siitä numeroa.


Maaliskuun 16. päivä

Floora huomaa tuloni ikkunasta ja kiirehtii vastaani ulko-oven kynnykselle. Se kaakattaa lyhyesti, mutta pontevasti. Kuulen sen sanovan: ”Kattilakauraa mulle heti!” vai kuulinko sittenkin väärin? Jospa se sanoikin: ”Kaunis päivä tänään.”

Floora ja Lyydia saavat kattilakauransa, muille annan seesaminsiemeniä. Olen onnellinen, kun arka Lumikki syö siemenet mieluummin kädestäni kuin astiasta.


Maaliskuun 23. päivä

Floora viipottaa iloisena vastaani ovelle. Nyt olen varma sen päässeen surustaan yli. Muut neljä kanaa kurkistavat munintapesistään kuin satukirjan sivulla. Ihanat rouvat!

Vien kanoille porkkanan ja raastetta. Kiirettä pitää, että saan tarjoiltua herkut kaikille tasapuolisesti ilman tappelua.


Maaliskuun 26. päivä


Tie on melkein sulanut. Talvilinnut ja töyhtöhyyppä laulavat. Lintujen laulu on sykähdyttävintä juuri maaliskuussa. Aika huikeaa – pääsen huristelemaan ensimmäiset perennojenvarret silpuksi penkkeihin. Tästä se alkaa!


Maaliskuun 28. päivä

Tätä hetkeä olen odottanut jouluaatosta asti: pääsen sommittelemaan kukkakimppua pääsiäisen juhlapöytään. Olen videopuhelun välityksellä valinnut kaupasta leikot – viikkokimpun sekä puntin tulppaaneja. Pidän viikkokimppujen tuomasta haasteesta: koskaan ei tiedä mitä niistä lopulta saa. Maljakoksi olen valinnut vaikeimman mahdollisen, vanhan lasikannun.

Alku on helppo. Lilaan vivahtava kukka riitelee muiden kanssa, joten siitä teen pikkukimpun wc:hen. Se pääsee oikeuksiinsa ja kerää heti ihailevia katseita.

Alan koota kimppua mehukannuun. Nyt mielessä häivähtää epätoivo. Ensimmäinen yritys on toivottoman tukkoinen. Tulppaanit retkottavat allapäin. Karsin reippaasti lehtiä sekä suuren vihreän oksan, ja saan siitä ihanat somisteet lautasliinarenkaisiin.

Ihme ja kumma, seuraava yritys miellyttää minua. Kimppu on huoleton ja rento. Tulppaanit kumartavat melkein pöytään asti, mutta tiedän niiden nousevan aamuun mennessä.


P.S. Seuraavana aamuna tulppaanit kaartuvat vielä kauniimmin kuin olin osannut toivoa.

6 kommenttia:

  1. Mukavat kanaystävät! Kirjoitat taas heistä niin leikkisän suloisesti. Puutarha on hieno silloin, kun se omissa silmissäsi on hieno, kun sen tekeminen tuntuu hyvältä ja lopputulos miellyttää itseä. En ole koskaan mitään muoti - tai trendijuttuja ymmärtänyt, kaikkein vähiten puutarhassa.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos mukavasta palautteestasi! ♥ En minäkään ole muodin perään. Tuli vaan vähän yllätyksenä kun käteen osui sellaisia teemalehtiä, joissa käytettiin aivan uusia termejä, hehkutettiin risuaitoja ja sen sellaisia. Tunsin niin tippuneeni kärryiltä, kunnes tajusin kokonaisuuden. Itselleni minäkin puutarhaa teen, vaikka tietenkin haluan ottaa huomioon luonnon myöskin. Ei sitä jaksaisi tehdä, jos se ei olisi oman maun mukainen. :)

      Poista
  2. A library and a garden definitely make you happy🌼🌻!!

    VastaaPoista
  3. Jaan samat ajatukset kanssasi. Monet asiat on tehnyt oikein ihan luontaisesti ja meillä molemmilla on varmasti monimuotoinen puutarha, jossa kelpaa monilajisten ötököiden elellä sulassa sovussa puutarhurin kanssa. En silti moiti tutkittua tietoa ja luen asioista oppiakseni lisää, mutta syyllistymiseen ei kannata sortua, koska perusasiat on jo hallussa ja toteutettu. Varmasti tutkitun tiedon on hyvä herätellä ihmisiä, joille kaikki puutarhan hoidossa on uutta tai heitä, jotka käyttävät hoitomenetelmiä, jotka ovat enemmän haitallisia kuin hyödyllylisiä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, monet asiat olen tehnyt luontaisesti oikein, kun olen ollut aina luonnonmukaisen viljelyn ystävä. On tullut luettua paljon ja olen halunnut ottaa opiksi. Joskus sitä kilttinä tyttönä syyllistyy toistenkin puolesta, vaikka ei tarvitsisi. Ensireaktio vaan tuli jostakin hyvin kaukaa menneisyydestä. :)

      Uutta tietoa tulee jatkuvasti ja hyvä sitä on seurata, vaikka joka muodin perään ei tarvitsekaan lähteä. :)

      Poista