sunnuntai 28. toukokuuta 2017

SE ON NYT TÄTÄ

Nyt juostaan kilpaa kevään kanssa.

Se on nyt maan möyhimistä... Joululahjatalikolla ja -lapiolla on käyttöä.

Taimiostoksia... Eivät ainakaan hommat lopu.

Koulimista... Kunpa nämä eivät ehtisi liian suuriksi.

Sinikämmenen suloista kukintaa... Sinikämmen on kaunis ja helppo kevään kukkija, mutta ilmeisen harvinainen varjon kasvi. Sinistä vielä etsiskelen.

Suunnittelua... Illalla lepuutan selkää ja haaveilen uusista istutuksista - aivan kuin nykyisissä ei olisi tekemistä ;).

Kitkemistä... Ämpärilllinen silloin tällöin pitää puutarhan suurin piirtein siistinä.

Istutusta... Voiko mukavampaa puuhaa ollakaan?

Loputonta kastelemista... Lihakset kasvavat kastelukannuja raahatessa ympäri puutarhaa.

Luumu- ja kirsikkapuiden kukintaa... Niitäkin tulee vilkuiltua puutarhapuuhien lomassa.

Se on myös siitepölyallergiaa, juhlavalmisteluja ja ihmisoikeustaistelua...

Ihanaa kevään jatkoa, hyvät lukijani! Palataan asiaan taas kun sataa kissoja ja koiria. Ihan pienen sateen aikaan en malta tulla tietokoneen ääreen. Silloin istutan entistä ahkerammin. Jos ilmat kylmenevät, pistän pipon päähäni ja kannan kiviä. Helle sen sijaan ajaa minut sisälle ja silloin varmaan taas kirjoittelen. Saapa nähdä miten tässä käy. Tapaamisiin!

maanantai 8. toukokuuta 2017

MINUN PUUTARHASALKKUNI

Rea Peltolan kirjat ovat puutarhakirjojeni parhaimmistoa. Kirjasta Taitava puutarhuri, sivuilta 96-97 sain idean kantovaatteeseen, jonka toteutin omalla tavallani ja nimesin sen puutarhasalkuksi. Apuväline on aivan loistava! Kun salkun leväyttää auki, siihen on helppo kerätä oksat ja perennan varret. Salkkuun mahtuu oksia kahden kottikärryllisen verran. Täysikään salkku ei paina juuri mitään, joten se on helppo kantaa vaikeakulkuisistakin paikoista kompostille toisin kuin kottikärryt.


Rea oli käyttänyt pressua. Itse hankin kangasta, jota käytetään veneen tai puutarhakeinun kattona tai muussa sellaisessa, jossa kangas joutuu alttiiksi kosteudelle, lialle ja auringon valolle. Kangas on vedenpitävä, likaa hylkivä, homesuojattu ja sen voi pestä 30 asteessa. Pesun jälkeen silitys aktivoi kankaan ominaisuudet. Kangas ei purkaudu, joten reunoja ei tarvinnut ommella.

Kangas on napakkaa. Nuppineulat menivät läpi juuri ja juuri.

Mitoitin salkun koon harjanvarsien ja kankaan leveyden mukaan ja ostin kangasta harjanvarsien pituuden verran. Yhtään kangassuikaletta ei mennyt hukkaan - paitsi tietenkin niiltä kohdin, joihin leikkasin neliön muotoisen aukon kättä varten. Mitoitus osui nappiin ainakin minun kokoiselle käyttäjälle.

Rea oli käyttänyt niittejä. Minä tein harjanvarsille kujat ommellen. Ompeleet vaikuttavat hyvin kestäviltä, sillä ompelin saumat nailonlangalla useaan kertaan. Päitä en ommellut kiinni ja harjanvarret pysyvät hyvin, vaikka kuja ei ole tiukka.

Kuvittelin hurauttavani saumat tuosta noin vain, mutta ei se ihan niin mennyt. Kangas oli jäykkää ja paksua ja pyrki liukumaan paininjalan alla. Saumoista tuli kuin muurahaisten polut. Mieheni mielestä minun voivotteluni vinkkuroiden ompeleiden takia oli absurdia ja niinhän se olikin. Mutkittelevat saumatkin kestävät kyllä. Mutta minä olisin halunnut suorat saumat! Luulin, ettei tämän helpompaa ommeltavaaa olisikaan: neljä lyhyttä suoraa pätkää.

Käytössä unohdin ompeleet ja pelkästään nautin. Miten helppoa onkaan kulkea puutarhassa salkku kainalossa ja keräillä myrskytuulen tuivertamat oksat parempaan talteen. Salkun tyhjentäminenkin on helppoa kun päästää toisesta harjanvarresta irti. Salkku säilyy nätisti rullalla, mutta minä levitin sen avokompostin suojaksi.

Katsellessa ikkunasta ulos alkaa väkisinkin laulattaa: "Lunta tulvillaan, on raikas talvisää..." Onneksi toukokuun lumi ei ole pysyvää. Vink, vink. Nyt onkin hyvä aika värkätä itselleen puutarhasalkku, ellei sellaista ihanuutta vielä omista.

lauantai 22. huhtikuuta 2017

KIITOS! TACK SÅ MYCKET!

Puutarhani aakkosten sarja päättyi. Ensin kiitos kommenteistanne Ö:hön!

Öö, tuota... täytyy sanoa, että viimeinen kirjain oli aika vaikea. Joitakin mieluisia Ö-asioita sentään löytyi. Puutarhaharrastajissa on paljon hotelliyrittäjiä ja ötököiden ystäviä. Öinen hiljaisuus hivelee korvia ja mieltä. Önskemål on nyt erityisen ajankohtainen sana, sillä jokaisella varmasti on toive jos toinenkin juuri alkamassa olevalle puutarhakaudelle.


Suuret kiitokset, teille ihanat lukijani, jotka olette olleet mukana tässä sarjassa kommentoijina ja lukijoina! Sarjasta tuli hauskempi kuin etukäteen arvasinkaan ja se on aivan teidän ansiotanne. Sain teiltä suurenmoisia kommentteja, ihastuttavia pieniä tarinoita, älykkäitä oivalluksia ja roppakaupalla ideoita. Joka kerta sain niitä hymyssä suin lukea.

Heititte niin paljon ideoiden siemeniä, että niistä kasvaa vielä monta uutta juttua - ja ehkä monta uutta postaustakin. Latinaa tuli opiskeltua ja uusiin kasveihin tutustuttua.

Opin, että tiikerililjoja on olemassa valkoisinakin. Niin onnellisesti unohdin kaiken maailman liljakukot, että nyt on tulossa lähetys tiikerililjoja ja monia muitakin uusia ihanuuksia. Ostoslista venähti ennenkuulumattomiin mittoihin. Barnhavenin valikoimiinkin tutustuin ja tiedä mitä sieltä vielä tuleekaan tilattua.

S:n kohdalla muistuteltiin syksyn kukkijoista ja siitä alkoi yksi minun uusista projekteistani. Ehkä kuulette siitä myöhemmin. Moni mainitsi vadelmat ja päätin vihdoin ja viimein ottaa toiseksi projektiksi paikan keksimisen vadelmarivistölle.

V:n kohdalla sanat "valkea & vihreä varjossa" saivat minussa aikaan kollaasivillityksen. Varjoa minulla on vain vähän, mutta kokosin valkoisia ja vihreitä kasveja aurinkoon ja puolivarjoon. Miten maltankaan odottaa, että pääsen toteuttamaan uusia suunnitelmiani?

Jos meillä ensi kesänä kasvaa rivi vadelmaa, etupihalla rusokirsikka, muurin edessä kuusia, siellä täällä kärhöjä ja ruusuja, kerrottua kyläkurjenpolvea, suovehkaa, rantatädykettä, syyskaunosilmää, villiviiniä ja vaikka mitä muuta mielenkiintoista, muistan kiitollisuudella Teitä. Näin ne kasvien tarinat voivat saada alkunsa.


Hyvää ja touhukasta kasvukautta kaikille!

sunnuntai 16. huhtikuuta 2017

MINUN PUUTARHANI AAKKOSET: Ö

Puutarhan aakkosten sarja on nyt Ö:ssä. Kiitos ällistyttävän osuvista kommenteistanne Ä-kirjaimeen!

Ängelmät voittivat kasvien sarjan ainoina osallistujina. Kasvihormoni-blogin Sinin mielessä on väikkynyt haave äidin kasvimaasta ja sellaisen hän on myös toteuttanut. Lue Sinin ihana juttu kasvimaalta.

Meillä äidin kasvimaalla ei toistaiseksi kasva muuta kuin se raparperi. Sammakot onneksi viihtyvät.

Anun puutarha -blogin Pioni on kiitollinen omalle äidilleen, jolta on perinyt puutarhaharrastuksen. Luulenpa, että jos niitä oman äidin - tai minun tapauksessani isän - kasvattamien tomaattien makuisia tomaatteja tai perunoita olisi myynnissä kaupasssa, olisin valmis maksamaan niistä melkoisen kilohinnan.

- Ärrrrhhh! kuuluu Förmaaki ja puutarha -blogin Sussin puutarhassa.

Älli on arvotavaraa puutarhassa, ettei tee samaa virhettä uudestaan. Vaikka puutarhahöperö tietää, että puutarhassa kaikki vaatii oman aikansa, niin saatuaan älynväläyksen tulee tarve toteuttaa se äkkiä. Siinä innossa saattaa sitten joku asia unohtua, mutta tarkoitus on kuitenkin tehdä äärimmäisen hyvää työtä.

Unelmia ruusuista -blogin Tita mainitsi tosi toimivan keinon saada älynväläyksiä. Oman puutarhan valokuvaaminen on älyttömän hyvä keino päästä älykkäisiin ratkaisuihin.



Ö
ÖINEN HILJAISUUS.

Iltamyöhällä kun olen puutarhatöistä väsyneenä käynyt saunassa, on ihanaa vilvoitella terassilla. Raukeana kuuntelen yöhön laskeutuvaa luontoa - hiljaisuutta, jonka silloin tällöin rikkoo oksien rytinä kun kauriit juoksevat naapurin omenapuun alta. Joutsenet huutavat vielä hetken. Sitten hiljenee.


On ihanaa oikaista väsynyt selkänsä ja nukkua täydellisessä hiljaisuudessa kun joutsenten ja kurkien huutokin järvellä on vaiennut, kerätä voimia seuraavaan päivään.

Mikä on sinulle tärkeä Ö? Ötökät? Kenties mustaherukka 'Öjebyn'?

lauantai 15. huhtikuuta 2017

PÄÄSIÄINEN JA JOULU YHTÄ AIKAA


Kun iloitsee pienistä asioista, saa iloita usein. Viime viikolla kerroin miehelleni, että jouluruusun nuppu on alkanut aueta. Nuput olivat jo syksyllä, mutta sitten tuli talvi eivätkä ne jaksaneetkaan aueta. – Näkyykö se tielle asti? Jouko kysyi, sillä hän oli juuri lähdössä autolla. – Oi, ei toki! Jouluruusu kasvaa tuossa kiven kainalossa ja nuppu on osittain piilossa lehtien alla. Mutta se on jo vähän auennut ja se on jotain se! Kevään ensimmäinen kukka.

Nyt Katajakujalla on pakkasta ja lumihiutaleet leijailevat maahan, mutta jouluruusu kukkii. Tuntuu, että on pääsiäinen ja joulu yhtä aikaa. Perunanarsissit ja helmililjat nuokkuvat kylmän kourissa, mutta keittiön ikkunalla saintpaulia aloittelee kukintaansa.


Ihanaa Pääsiäistä Sinulle!

keskiviikko 12. huhtikuuta 2017

MINUN PUUTARHANI AAKKOSET: Ä

Puutarhani aakkosten sarjassa on vuorossa Ä. Ensin kuitenkin kiitos kommenteistanne haasteelliseen Å-kirjaimeen! Yhteenveto on lyhyt: Åbo ja Åå!

Åbo on Kasvin paikka -blogin Reetan kotikaupunki ja kuulemma oikein hyvä paikka puutarhaharrastajan asua. Luepa miksi.

Kasvihormoni-blogin Sini kaiveli varaston hyllyllä jo vähän pölyttymään päässyttä ruotsin kieltä ja tarjoili muutamia oikein hyviä keskustelunavauksia puutarhaan. Hyvä, että on tullut opiskeltua ruotsia, niin ei tarvinnut turvautua Google-kääntäjään Sinin kommenttia lukiessa.

Ä sentään on helppo.


Ä
ÄÄNIMAISEMA.

Olen onnellisimmillani sellaisina päivinä, jolloin perhe puuhailee pihamaalla ja itse saan tehdä hommia puutarhassa. Trampoliini pongahtelee lasten iloisten kiljahdusten säestyksellä. Linnut livertävät. Jostain kuuluu vasaran pauke. Mies siellä värkkää jotain. Mikäs siinä on maata kärrätessä! 

Joutsenten laulu pysähdyttää. Joutsenten laulaessa on hyvä oikaista selkänsä ja katsella kun ne lentävät siivet kahisten. Minne lie ovatkaan menossa?

Kuopus viilettää pyörällään, käväisee kertomassa asiansa ja jatkaa matkaansa. Koira haukkuu jossain kaukana ja meidän pikku koiramme innostuu räksyttämään takaisin.

Viiruhelpi kahisee tuulen vireessä.

Jos kukko sattuu kiekaisemaan, idylli on täydellinen. Havahdun puutarhapuuhistani vasta sitten kun joku lapsista kysyy: ”Äiti, milloin on ruoka?” - Hups! Kello on jo kolme ja lounas on tekemättä. 

Mikä on sinun puutarhasi tärkeä Ä? Kenties äiti? Ängelmä?

maanantai 10. huhtikuuta 2017

MINUN PUUTARHANI AAKKOSET: Å

Sarja puutarhan aakkosista jatkuu Å:lla. Ei ihan helppo tämäkään. Sitä ennen kuitenkin yhteenvetoa Z:sta. Kiitos kommenteistanne!

Voimme vain arvailla sitä eliölajien ja yksilöiden määrää, joka vilistää puutarhoissamme niin mullan yllä kuin allakin. Unelmia ruusuista -blogin Titan mainitsema zoo on siis aivan paikallaan.

Mikähän eläintarhan pikkuasukas on osannut munia munansa näin tarkkaan muodostelmaan 'Queen of Night' -tulppaanin terälehdelle?

Zoomit ovat ahkerassa käytössä ainakin meillä, joiden puutarhoissa ei kaikki ole vielä ihan tip top. Se onkin kaikkein nopein tapa siivota piha ja saada paikat kuntoon silloin kun tilanne on riistäytymässä käsistä.

He, jotka eivät illalla puutarhatöiden jälkeen kaadu sänkyyn, mietiskelevät Zeniä tai jotain muuta vastaavaa mustarastaiden laulaessa leppeässä kesäillassa.

Vaivaton ja näyttävä Zamioculcas viheriöi sisällä ja pian värikkäät Zinniat kukoistavat pihoilla. Ruotsalainen puutarhamyymälä Zetas pelastaa pulasta heidät, joilla on puutarhassaan jo kaikkea. 



Å

Å:n hyppään yli yhtä kevyesti kuin monen rästiin jääneen homman yli. Ei auta jäädä tuijottamaan mahdottomalta tuntuvaa Å:ta - tai puutarhan puutteita, vaan nauttia siitä mitä puutarhassa jo on. Muutama voikukka istutusten seassa lisää vain biodiversiteettiä.

Olen Rea Peltolan iki-ihanista kirjoista oppinut, että aikaahan on. Jos joku homma jää tänä vuonna tekemättä, sen voi tehdä ensi vuonna. Naulan kantaan.

Ystäväni sanoi, että hänen sovittu työprojektinsa on hyvällä mallilla: se on aloittamista vaille valmis. Wau! Tuon ajattelumallin kopioin heti. Aika moni hieno istutussuunnitelmakin on ihan yhtä hyvällä mallilla. Ja se singelin laitto talon perustusten viereen.

Hyppäämisen taito on paikallaan myös siinä, ettei jää harmittelemaan haljennutta vesiallasta tai ruskettunutta katajaa tai sitä koiranruusuksi muuttunutta 'New Dawnia'. Aina voi aloittaa alusta.

Nyt on se hetki keväästä, että melkein kaikki on vielä mahdollista. Nautin tästä kutkuttavan ihanasta hetkestä kun kaikki luonnon lahjat ovat vielä paketeissaan. Muutama salaisuus on jo hieman raottunut. Pionien versojen kärjet pilkistävät jo.

Loistosalvia ja malva entisessä puutarhassani.


Onko sinulla joku tärkeä Å? Kenties omenapuu Åkerö?